- Het Duitse autobedrijf BMW heeft afgelopen jaar 2,4 miljoen auto’s verkocht, waarvan bijna 10 procent volledig elektrisch.
- Voor dit jaar streeft BMW naar een aandeel van 15 procent voor elektrische auto’s.
- Tesla ligt als marktleider in het elektrische segment nog ver voor op BMW met de verkoop van 1,3 miljoen auto’s in 2022.
- Lees ook: Dit zijn enkele van de Nederlandse blikvangers op techbeurs CES, met onder meer maker van elektrische auto’s met zonnepanelen Lightyear
De Duitse autoproducent BMW heeft vorig jaar ongeveer 2,4 miljoen auto’s verkocht wereldwijd, zo’n 100.000 minder dan in het voorgaande jaar. De verkoop van volledig elektrische auto’s is wel verdubbeld, maakte het concern met hoofdkantoor in München bekend.
Het aandeel elektrische auto’s maakt nu bijna 10 procent uit van de totale verkopen. De doelstelling voor 2023 is een verdere groei tot 15 procent. Het aantal orders voor elektrische modellen als de BMW i4, iX, iX1 and i7 is “erg hoog”, zegt een woordvoerder.
Vorig jaar liepen de productie en verkoop vertraging op door tekorten aan halfgeleiders, lockdowns door het coronavirus in China en de hoge inflatie in Europa.
Het concern, dat ook de merken MINI en Rolls-Royce omvat, verkocht vorig jaar 2,1 miljoen auto’s van het merk BMW , iets minder dan in 2021. “We zijn er erg trots op dat het merk BMW nummer één blijft in het wereldwijde premiumsegment”, aldus het bedrijf. Voorheen was de in Stuttgart gevestigde aartsrivaal Mercedes-Benz de nummer één in het luxe segment.
Tesla verkocht 1,3 miljoen auto's in 2022
De mondiale marktleider op het gebied van elektrische auto's Tesla verkocht afgelopen jaar 1,3 miljoen auto's, zo bleek eerder deze week. BMW zit met de verkopen van elektrische modellen op iets minder dan een vijfde van Tesla, maar heeft dus wel flinke groeiambities.
In het laatste kwartaal van 2022 verkocht Tesla 405.000 nieuwe auto's. Dat was wel fors minder dan de verwachtingen van analisten. Door persbureau Bloomberg geraadpleegde kenners hadden gemiddeld gerekend op bijna 421.000 leveringen.
Tesla kampt onder meer met de hoge inflatie, stijgende rente en lagere productie in China. Ook had het bedrijf te maken met problemen in toeleveringsketens. De cijfers van de in Austin gevestigde marktleider worden gezien als goede indicator voor de algehele vraag naar elektrische auto’s. Tesla is het grootst in de Verenigde Staten en China.
Tesla produceerde van oktober tot en met december net geen 440.000 auto’s. De Model 3 en Model Y zijn de belangrijkste auto’s van het merk.